Dit artikel is gebaseerd op een gesprek met Ryan Gutridge, een IT-professional die meer dan 300 dagen per jaar op een cruiseschip doorbrengt.

Mensen zeggen weleens dat ik gek ben dat ik op een cruiseschip woon, maar het is niet alleen geschikt voor gepensioneerden.

Ik werk in de IT, als een cloud solution engineer, en werk al sinds 2012 vanuit huis. Maar sinds de coronapandemie kan ook mijn team vanuit huis werken, waardoor we tegenwoordig overal en altijd toegang hebben tot alle data die we nodig hebben.

Tijdens de pandemie was het nog onduidelijk of cruises weer aangeboden zouden worden, maar ik nam me voor om vanaf zo’n schip te gaan werken als dat mogelijk zou zijn. Ik was benieuwd of ik met Wifi zou kunnen werken en of ik ook de zwaar beveiligde onderdelen van mijn werk zou kunnen blijven doen.

In de zomer van 2021 was het zover: ik boekte twee cruises van vier nachten op de Freedom of the Seas van rederij Royal Caribbean. In september voer ik op beide. Alles werkte goed en sindsdien zit ik vrijwel iedere week op een cruise. Enkele weken uitgezonderd, in verband met de feestdagen.

De afgelopen twee jaar ben ik meer dan 70 keer op CocoCay en Nassau in de Bahama's geweest

Met de cruise vaar je twee keer per week dezelfde route en na beide stops vaar je weer op hetzelfde schip. Ik vaar voornamelijk op één schip, maar heb ook cruises gemaakt op grotere schepen.

In de ochtenden en middagen plan ik meetings, maar ik kan ook socializen door te lunchen of sporten met andere mensen. Ik heb mensen ontmoet waarmee ik nog steeds contact heb en waarmee ik al meerdere keren op hetzelfde schip een cruise heb gedaan.

Toen ik vanuit huis werkte raakte ik geïsoleerd. Omdat ik geen kinderen of huisdieren heb, werd ik wat introvert. Het cruisen heeft me een stuk socialer gemaakt.

Als je fulltime wilt cruisen, moet je de kosten op een rij hebben

Als je overweegt fulltime 'cruiser' te worden, is het belangrijk dat je nadenkt over je aanpak. Een transitie als deze moet je plannen, het gebeurt allemaal niet binnen één dag. Voordat ik eraan begon heb ik uitvoerig de kosten onder de loep genomen.

Ik heb een spreadsheet die al mijn uitgaven automatisch bijhoudt, wat helpt. En voor elk jaar stel ik een budget vast. Dit jaar is het basisbudget voor alleen de cruises 30.000 dollar.

Toen ik vorig jaar naging hoeveel ik nu eigenlijk voor 300 dagen cruisen betaalde, kwam ik erachter dat dit bijna net zoveel is als de huur en afvalkosten van een appartement in Fort Lauderdale in Florida.

Het wordt goedkoper als je bij dezelfde rederij blijft en loyaliteitspunten verdient

Als mensen overwegen om ook fulltime cruiser te worden, dan raad ik ze aan om verschillende aanbieders te vergelijken. Maar als je eenmaal je keuze hebt gemaakt, dan is het van belang dat je daar bij blijft. Althans, als je loyaliteitspunten wil verdienen.

Mijn drankjes en internettoegang zijn gratis en ik krijg kortingen. Door het loyaliteitsprogramma was het cruisen dit jaar in totaal goedkoper dan het jaar ervoor, terwijl ik meer gevaren heb.

Met een telefoon van 2 of 3 jaar oud ga je het moeilijk krijgen

Op Reddit en Facebook lees ik veel dat telefoons of andere apparaten aan boord niet werken. De twee belangrijkste oorzaken zijn dat mensen hun software niet updaten voordat ze aan boord gaan of dat hun toestel geen mogelijkheid heeft om via Wifi te bellen, wat absoluut een must is.

Ik snap dat mensen hier geen geld aan uit willen geven, maar nieuwere apparaten werken vaak veel beter.

Om goede Wifi te krijgen, moet je ook uitzoeken waar je op het schip de beste verbinding krijgt. Ik werk bijvoorbeeld vanaf het bovenste dek in de lounge die overdag gesloten is. Dat is eigenlijk mijn kantoor geworden. En dat werkt heerlijk, want het is er erg stil.

Als fulltime cruiser is een vaartocht geen vakantie: houd discipline

Van maandag tot vrijdag volg ik aan boord dagelijks exact dezelfde routine die ik ook op land aanhoud. Ik werk, eet gezond en ga sporten.

In het weekend mag alles, maar gedurende de week blijf ik zoeken naar gezonde voeding die op het schip aangeboden wordt. Ik blijf weg van de desserts en drink absoluut geen frisdranken. Als ik alcohol drink, dan is dat in het weekend, want doordeweeks moet er gewerkt worden.

Als ik een haven wil zien terwijl ik moet werken, neem ik een dag vrij

Ik besteed ongeveer 20 procent van mijn tijd op het land om bijvoorbeeld naar de tandarts en de dokter te gaan, en om vrienden te bezoeken. Maar ik ben het meest aan het cruisen.

Dan bevind ik me 90 procent van de tijd aan boord en slechts 10 procent in de havens die het schip aandoet, omdat ik het grootste deel van de week aan het werk ben. Tenzij het een haven is waar ik nog niet ben geweest of die ik erg waardeer.

Als we aanmeren op een locatie waar ik het fijn vind, neem ik een dag vrij van mijn werk en geniet ik van de omgeving.

Ik heb een band opgebouwd met de crew van dit schip. Het voelt als een grote familie en ik heb geen zin om een soortgelijke relatie op te bouwen op een ander schip. Ik grap altijd dat ik 1.300 huisgenoten heb.

Uiteindelijk wil ik van mijn appartement af

Mijn cruisebudget voor volgend jaar heb ik naar beneden bijgesteld vanwege de inflatie. Maar in 2025 wil ik graag van mijn appartement af, mijn auto verkopen en een scooter aanschaffen die ik in de garage van een vriend zet.

Als ik dan thuis ben laat ik boodschappen bezorgen en als ik ergens heen moet wat verder weg is, neem ik gewoon een Uber of Lyft.

Soms ben ik het zat om naar dezelfde haven te gaan, maar al met al is het een interessante ervaring die ik nog steeds leuk vind. Meestal heb ik het te druk om op te merken dat we weer op dezelfde plek zijn.

Bovendien zit ik niet alleen in een appartement naar de muur te staren. Ik heb geen stress.

LEES OOK: Ik verbleef in het nieuwste luxe hotel in Dubai: bekijk mijn kamer en een penthouse van €30.000 per nacht